Wykorzystanie technologii druku 3D w edukacji

W związku z realizacją projektu PRINT STEM  pogłębiamy naszą wiedzę dotyczącą nowości w świecie drukarek 3D i ich wykorzystania. Śledzimy nowinki ze świata, jak również z kraju na temat zastosowania drukarek 3D jako nowoczesnego narzędzia edukacyjnego. W Polsce realizowane są projekty w ramach których placówki oświatowe (szkoły, biblioteki, domy kultury) zostają wyposażone w drukarki 3D. Wykorzystując nieograniczone możliwości tych drukarek  możemy znaleźć przykłady ich praktycznego zastosowania. Jednym z takich przykładów. była praca „Polska sztuka ludowa w języku nowych technologii” autorstwa Basi Dżaman, studentki poznańskiej uczelni School of Form, stworzona pod okiem Oskara Zięty i Dawida Wienera. Inspirując się dawnym rzemiosłem (popularnym w Wielkopolsce haftem snutkowym), stworzono w pełni działającą technologię, która umożliwia robotowi KUKA budowanie struktur z włókna (węglowego, szklanego bądź kevlarowego) utwardzonego w żywicy. Program, który generuje ścieżkę robota jest w pełni elastyczny. Po wprowadzeniu dowolnych punktów pod strukturę podporową, tworzy się nową, wyjątkową konstrukcję. Narzędzia, używane przez robota, są wydrukowane w technologii 3D. Drugi przykład to Uniwersytet Zielonogórski, który kupił dla swoich studentów drukarkę 3D. Z jej dysz powstały już miniaturowe wersje stawu kolanowego i żuchwy. To jednak dopiero próby – studenci szykują się do wydrukowania w 3D kości ramienia, którą chirurdzy wszczepią w ciało niepełnosprawnej osoby. Takie osiągnięcia cieszą i pokazują jak ważne są własne eksperymenty (pomysł, projekt, model, wykonanie) w realizacji osiągniętego celu.

Więcej informacji o zastosowaniach drukarek 3D w edukacji oraz projekcie Print Stem na stronie projektu http://www.printstemproject.eu.

 

Zmienia życie. Otwiera umysły.
Projekt sfinansowany z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+.

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.