Numer projektu: 101132716
Okres wdrażania: 01.01.2024 – 2026-12-31
Program pomocowy: Erasmus + KA2: Forward-Looking Projects
Opis projektu
Projekt ma na celu zbadanie i zrozumienie wpływu nadmiaru informacji oraz rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w dobie hiperpołączenia społecznego. Skoncentrujemy się na związanych z tym ryzykach psychologicznych, które mogą prowadzić do niebezpiecznych reakcji, takich jak opór faktów, tendencyjność prawdy, błędne potwierdzenie, zagrożenie tożsamości, efekt zanegowanej informacji oraz iluzja prawdy.
Celem projektu będzie opracowanie strategii i narzędzi mających na celu edukację społeczeństwa w zakresie rozpoznawania fałszywych informacji oraz zwiększania odporności psychicznej na manipulacje informacyjne. Poprzez kampanie edukacyjne, seminaria i tworzenie narzędzi do weryfikacji informacji, projekt ma na celu minimalizowanie wpływu dezinformacji na życie obywateli. Dodatkowo, planujemy zbadanie możliwości regulacyjnych w kontekście kontrolowania anonimowego tworzenia informacji oraz zastosowania nowych technologii w rozprzestrzenianiu dezinformacji.
Grupa docelowa projektu
- Członkowie personelu partnerów projektu
- Doświadczeni nauczyciele
- Studenci pedagogiki i dydaktyki
- Młodzi uczniowie
- Rodzice/opiekunowie
- Edukatorzy
- Decydenci
Rezultaty projektu
- R1: Zarządzanie i koordynacja projektem – Zapewnienie pełnej zgodności z planem pracy projektu, sprawnej koordynacji między partnerami, terminowego wydawania produktów i rezultatów.
- R2: Opracowanie map istniejących zasobów i materiałów szkoleniowych – Wzmocnienie pozycji nauczycieli w zakresie opracowywania, testowania i oceny innowacyjnych podejść poprzez ITE (Initial Teacher Education) i CPD (Continuous Professional Development).
- R3: Działania pilotażowe dla nauczycieli i uczniów – Wzmocnienie pozycji nauczycieli w zakresie opracowywania, testowania i oceny innowacyjnych podejść poprzez ITE (Initial Teacher Education) i CPD (Continuous Professional Development). Poprawa zdolności uczniów do krytycznego i bezpiecznego podejścia do środowiska online, wypełniając lukę międzypokoleniową między uczniami a nauczycielami.
- R4: Zaangażowanie i działania uświadamiające dla decydentów politycznych – Promowanie innowacyjnych podejść i polityki opartej na dowodach w edukacji i świadomości społecznej na temat dezinformacji i uprzedzeń poznawczych.
- R5: Komunikacja, rozpowszechnianie i oddziaływanie – Zapewnienie osiągnięcia krótko- i długoterminowego wpływu na grupy docelowe.
Partnerzy
Centro Per Lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci – Palermo, Włochy (koordynator)
Associação de Investigação Observatório Lusófono de Actividades Económicas (OLAE) – Sintra, Portugalia
Aproximar – Cooperativa De Solidariedade Social, CRL – Amadora, Portugalia
Asociatia Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandirii Critice Romania (Asociatia LSDGC Romania) – Cluj-Napoca, Rumunia
Bupnet Bildung und Projekt Netzwerk GmbH (BUPNET) – Gottingen, Niemcy
Komvos Ekpaidefsis Kai Kainotomias Astiki Mi Kerdoskopiki Etaireia (KMOP – EDUCATION & INNOVATION HUB NON – PROFIT COMPANY) – Kifisia, Grecja
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) – Bruksela, Belgia
Cardet Centre For The Advancement Of Research & Development In Educational Technology Limited (CARDET) – Lefkosia, Cypr
Die Berater Unternehmensberatungs Gesellschaf (Die Berater) – Wiedeń, Austria
Atermon BV – Rotterdam, Holandia
Regional Directorate of Education of Western Greece (RDEWG) – Patras, Grecja
Danmar Computers SP ZOO (Danmar Computers LLC) – Rzeszów, Polska
Strona internetowa: https://miles.erasmusplus.website/