Numer projektu: 2021-2-PL01-KA220-SCH-000051335
Czas realizacji: 01.05.2022- 31.05.2024
Program pomocowy: Erasmus+
Opis projektu
Pandemia COVID-19 dotknęła ponad 1,6 miliarda dzieci i młodzieży w 161 krajach z powodu zamknięcia szkół. Stanowi to blisko 80% wszystkich uczniów na świecie. Opóźnione rozpoczęcie roku szkolnego lub całkowite jego przerwanie zakłóciło życie wielu dzieci, ich rodziców i nauczycieli. Za pomocą strategii zdalnego nauczania można zrobić bardzo wiele, aby przynajmniej ograniczyć ten wpływ.
Utrzymanie zaangażowania dzieci ma kluczowe znaczenie. Chodzenie do szkoły to nie tylko nauka matematyki i przedmiotów ścisłych, ale także relacji społecznych, współpracy i interakcji między rówieśnikami. To także nauka postawy obywatelskiej i rozwijanie umiejętności społecznych. Uczniowie szkół potrzebują możliwości rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych (SEL), które nie tylko poprawiają wyniki w nauce, ale także zwiększają empatię, zapobiegają depresji i stresowi w trudnych czasach izolacji społecznej oraz są bardzo skuteczne w takich inicjatywach, jak przeciwdziałanie przemocy, różnorodność i integracja społeczna oraz edukacja specjalna. Jednak szkoły często mają trudności ze znalezieniem sposobu na włączenie umiejętności społeczno-emocjonalnych do swoich programów e-learningowych. Program umiejętności społeczno-emocjonalnych kładzie nacisk na opanowanie 5 podstawowych umiejętności, które przygotowują uczniów do odniesienia sukcesu społecznego, a także zwiększają ich osiągnięcia w nauce:
– Samoświadomość
– Samokontrola
– Świadomość społeczna
– Umiejętność nawiązywania relacji
– Odpowiedzialne podejmowanie decyzji
Powszechną praktyką w większości krajów jest wykorzystywanie wszystkich możliwych sposobów dostarczania wiedzy za pomocą istniejącej infrastruktury, takiej jak narzędzia do zarządzania nauczaniem, wideorozmowy, fora itp. w celu zapewnienia uczniom dostępu do materiałów edukacyjnych, filmów, samouczków i innych zasobów. Jednak również telewizja, gry, telefony komórkowe i sieci społecznościowe mogą zapewnić nowe, skuteczne podejście do zdalnego nauczania, jeśli chodzi o podtrzymywanie relacji społecznych i interakcji między rówieśnikami.
Grupa docelowa projektu:
- Nauczyciele szkół podstawowych i średnich
- Szkoły i instytucje oświatowe
- Interesariusze edukacji/osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki oświatowej decydujący o przedmiotach objętych szkolnymi programami nauczania
Rezultaty projektu:
- R1: Opracowanie podręcznika opartego na dowodach naukowych dotyczącego rozwijania umiejętności SEL w grze Minecraft – obejmuje działania związane z identyfikacją, konceptualizacją i opracowaniem przewodnika krok po kroku, który będzie wspierał edukatorów w rozwijaniu umiejętności SEL poprzez środowisko oparte na grze Minecraft.
- R2: Opracowanie gry edukacyjnej SEL w Minecrafcie – ma na celu dostarczenie zasobów cyfrowych, które będą wykorzystywane przez edukatorów zgodnie z podręcznikiem do zdalnego nauczania SEL.
Partnerzy:
DANMAR COMPUTERS SP ZOO– RZESZÓW, Polska (koordynator)
UNIVERSIDAD DE VALLADOLID– VALLADOLID, Hiszpania
ASSERTED KNOWLEDGE OMORRYTHMOS ETAIREIA– Ilioupoli, Grecja
ATERMON B.V.– Rotterdam, Holandia
NATSIONALNA ASOTSIATSIA NA RESURSNITE UCHITELI – SOFIA, Bułgaria
EPI FIVE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ – WARSZAWA, Polska