Digital VET for all – co-existing in the digital era

Digital VET for all – co-existing in the digital era
Numer projektu: 2021-1-FI01-KA220-VET-000025516
Czas realizacji: 01-12-2021 – 01-12-2023
Program pomocowy: Erasmus+

Opis projektu

Zmiany zachodzące w kształceniu i szkoleniu zawodowym wymagają różnego rodzaju mechanizmów wsparcia dla kadry nauczycielskiej na całym świecie. Dotyczy to przede wszystkim wdrażania nowych metod pedagogicznych, programów nauczania i korzystania z nowych technologii. Niestety, nie zawsze jest to możliwe ze względu na skalę i tempo zmian na rynku pracy, dlatego też organizatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego często pozostają na lądzie, gdy zmagają się ze zmianami ukierunkowanymi na przyszłość. (UNESCO-UNEVOC 2020.) Nauczyciele również potrzebują kompetencji cyfrowych, aby integrować technologie cyfrowe w edukacji i wspierać nabywanie kompetencji cyfrowych przez uczniów (Caena & Redecker 2019). Dyrektywa COVID-19 miała wpływ na wszystkie poziomy systemu edukacji, w tym na kształcenie i szkolenie zawodowe. Zmusił on szkoły zawodowe do maksymalnego przyspieszenia cyfryzacji, co spowodowało nowe wyzwania w zakresie odporności i zdolności cyfrowej. Niestety, niektórzy nauczyciele, kierunki studiów i zespoły nie byli gotowi, by sprostać tym wyzwaniom. Niniejszy projekt ma na celu zwiększenie odporności i potencjału dzięki cyfrowej gotowości nauczycieli. Transformacja cyfrowa spowodowała włączenie technologii cyfrowych do wszystkich obszarów działalności gospodarczej, nauki i czasu wolnego. Jest to także zmiana kulturowa, która wymaga od szkół VET ciągłego kwestionowania technologicznego i pedagogicznego status quo. Aby sprostać tym wyzwaniom, niniejszy projekt ma na celu pomóc nauczycielom w wykorzystaniu technologii w nowy i innowacyjny sposób w celu wsparcia procesu uczenia się uczniów. Równocześnie badamy możliwości znalezienia nowych metod pedagogicznych, które pozwolą sprostać wyzwaniom XXI wieku, promować partnerskie uczenie się między systemami edukacji na poziomie międzynarodowym oraz przyspieszać rozwój kompetencji przekrojowych, takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca i kreatywność. Głównym celem tego projektu jest zaoferowanie nauczycielom kształcenia i szkolenia zawodowego z kilku dziedzin zawodowych w całej Europie możliwości współtworzenia i wspólnego eksperymentowania z innowacyjnymi praktykami przy opracowywaniu cyfrowych materiałów edukacyjnych i dydaktycznych, które podniosą umiejętności zawodowe uczniów i kompetencje kluczowe dla uczenia się przez całe życie. Celem projektu jest stworzenie platformy do wirtualnego eksperymentowania, a tym samym promowanie znaczenia dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz rozpowszechniania pomysłów między różnymi dyscyplinami. Projekt ten ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych nauczycieli poprzez połączenie ich w wirtualnych pokojach, co umożliwi wymianę dobrych praktyk

Grupa docelowa projektu:

  • koordynatorzy międzynarodowi
  • koordynatorzy projektów w szkołach
  • nauczyciele w sektorze VET
  • przedsiębiorstwa
  • uczestnicy mobilności

Rezultaty projektu:

  • R1: Model innowacyjnej mobilności hybrydowej – W ramach nowego modelu będziemy rozwijać różne formy mobilności wirtualnej, takie jak wirtualne wizyty, współpraca nauczycieli, wspólne projekty, wirtualne wycieczki i eksperymenty AR. Zbadamy także możliwości wykorzystania gier wirtualnych do wspierania lekcji. Wśród głównych innowacji znajdą się także rozwiązania służące do oceny wyników nauczania online. Model ten będzie zawierał sugerowane działania przed, w trakcie i po zakończeniu mobilności fizycznej. Opracujemy także rozwiązania dla egzaminów kompetencyjnych i demonstracji umiejętności w miejscu pracy. Zbadamy zastosowanie nowego Europassu do tworzenia cyfrowych portfolio i jak można je w pełni wykorzystać dla zwiększenia szans na zatrudnienie i przyszłej mobilności. Wykorzystanie nowego Europassu będzie korzystne zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Model pomoże rozwinąć bardziej elastyczne formy mobilności, które będą mogły dostosować się do wszelkich zmian spowodowanych ewentualną epidemią, pandemią lub innym możliwym wydarzeniem. Model będzie na tyle elastyczny, że szybko dostosuje się do zmieniających się warunków i idealnie połączy zalety mobilności fizycznej i wirtualnej. Można go dostosować do różnych systemów i sytuacji. Ułatwi on włączenie uczestników o specjalnych potrzebach oraz pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie.
  • R2: Wirtualny pokój nauczycielski – rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli W obecnych czasach istnieje nieuchronna potrzeba wypracowania bardziej odpowiedniego podejścia do nauczania wirtualnego, a intensyfikacja współpracy między nauczycielami na poziomie ponadnarodowym jest niezbędna. Nauczyciele potrzebują modeli i inspiracji, jak w pełni wykorzystać istniejącą technologię w nauczaniu, a także wskazówek i zapewnienia, że nauczanie cyfrowe jest integracyjne, interaktywne i uwzględnia wszystkie style uczenia się.Wirtualny pokój nauczycielski to jeden ze sposobów na zapewnienie nauczycielom wartości dodanej w ich życiu zawodowym. Rozwiązanie to będzie się składać z:
    1. kącika do nauki z nowymi pomysłami,
    2. wirtualnej półki z zasobami podnoszącymi kompetencje cyfrowe nauczycieli, w tym rozwiązaniami sprawdzonymi w ubiegłym roku,
    3. kółka doradczego służącego wymianie doświadczeń zawodowych oraz strefy lobby służącej utrzymaniu dobrego samopoczucia.

    Ten rezultat będzie przeznaczony dla nauczycieli VET, którzy znajdą w nim wsparcie od swoich rówieśników w zakresie nowych pomysłów/rozwiązań trudności, jakie napotykają w wirtualnym nauczaniu, ale także partnerów do swoich projektów edukacyjnych. Ma on również na celu zapewnienie partnerskiego uczenia się i poszukiwania partnerów do projektów edukacyjnych. Wirtualny pokój nauczycielski umożliwia zróżnicowanie metod nauczania, dyskusję i wymianę informacji między rówieśnikami z różnych dziedzin, a nawet z różnych krajów. Z kolei wirtualna półka z książkami będzie stanowić źródło materiałów, które użytkownicy będą filtrować w zależności od potrzeb.

Partnerzy:

ESPOON SEUDUN KOULUTUSKUNTAYHTYMA OMNIA (Coordinator), ESPOON KAUPUNKI, Finlandia

VAASAN KAUPUNKI, Vaasa, Finlandia

DANMAR COMPUTERS SP ZOO, Rzeszów, Polska

ATEC – Associação de Formação para a Industria, Quinta do Anjo, Portugalia

Itä-Savon koulutuskuntayhtymä, Savonlinna, Finlandia

RBZ am Schützenpark, Kiel, Niemcy

Srednja sola za gostinstvo in turizem Celje, Celje, Słowenia

Kuressaare Ametikool, Kuressaare, Estonia

Verkmenntaskólinn á Akureyri, Akureyri, Islandia

Strona internetowa: https://digitalvetforall.net/

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.